Talk Of The Town

June 10, 2016
Tanaporn Longwech

หากย้อนไปเมื่อปี พ.ศ. 2553 ข่าวที่เป็นที่กล่าวถึงมากที่สุดแห่งปีคงเป็นอะไรไม่ได้นอกจากข่าว “เด็กสาววัย 17 ซิ่ง 9 ศพ” เหตุเกิดคืนวันที่ 27 ธ.ค. 2553 รถเก๋ง 4 ล้อ ซึ่งขับโดยเด็กสาวอายุ 17 ปี แล่นมาด้วยความเร็วสูงพุ่งเข้าชนท้ายรถตู้โดยสาร (ธรรรมศาสตร์ศูนย์รังสิต-หมอชิต)บนโทลเวย์ ทำให้รถตู้คันดังกล่าวฟาดกับขอบทางโทลเวย์อย่างแรง มีผู้โดยสารกระเด็นออกจากรถ ส่วนเด็กสาวบาดเจ็บเพียงเล็กน้อยเท่านั้น ทั้งยังมีการแชร์ภาพพร้อมทั้งวิจารณ์เด็กสาวยืนเล่นมือถือหลังจากเกิดเหตุ”อย่างแพร่หลายทางโลกโซเชี่ยลมีเดีย ล่าสุดศาลอุทธรณ์ได้พิพากษาให้เพิ่มเวลารอลงอาญาจากเดิม 3 ปี เป็น 4 ปี และคุมประพฤติ 3 ปี พร้อมทั้งทำงานบริการสังคม จำนวน 140 ชั่วโมง รวมถึงห้ามขับรถจนอายุ 25 ปี แต่ช่วงเวลา 3 ปีที่ผ่านมา เจ้าหน้าที่พบว่า เด็กสาวคนดังกล่าวมารายงานตัว แต่กลับไม่ได้ทำงานบริการสังคม

สาเหตุ: เหตุการณ์นี้เกิดจากความประมาทในการขับรถ อีกทั้งผู้ก่อเหตุมีอายุเพียง 17 ปีเท่านั้น ย่อมปรากฏชัดว่าขับรถโดย“ขาดประสบการณ์และไม่มีใบอนุญาตขับขี่รถยนต์” ซึ่งจะออกให้สำหรับบุคคลอายุสิบแปดปีขึ้นไปเท่านั้น ผล: ผู้โดยสารมีทั้งหมด 14 คน ซึ่งจากการชนกันอย่างรุนแรง ทำให้มีผู้โดยสารกระเด็นออกจากรถ จนทำให้มีผู้เสียชีวิต 9 คน และบาดเจ็บ 5 คน วิธีแก้ไข: ผู้ปกครองควรควบคุมดูแลบุตรอย่างใกล้ชิดและให้ความรู้ เรื่อง กฎของการใช้รถใช้ถนน รวมถึงให้มีการควบคุมความเร็วในการขับขี่และควรห้ามปรามหากบุตรยังไม่มีวุฒิภาวะในการขับรถ เพื่อป้องกันความเสียหายของชีวิตและทรัพย์สินที่จะเกิดขึ้นกับผู้อื่น สังคมออนไลน์ได้มีการแชร์คลิปอย่างมากมายเกี่ยวกับ บิ๊กไบค์ ชนคนที่กำลังเดินข้ามถนนดับ เหตุเกิดวันที่ 12 มี.ค. 2559 ที่ผ่านมา กลางย่านชุมชน ต.แม่ขะจาน อ.เวียงป่าเป้า จ.เชียงราย เป็นเหตุการณ์ที่ผู้หญิง 2 คน และเด็กอีก 1 คน กำลังพากันข้ามถนนสายหลักไปได้ครึ่งทางหลังจากเสร็จจากการเลือกซื้อของ ทันใดนั้นมีรถจักรยานยนต์ “บิ๊กไบค์”พุ่งมาด้วยความเร็วสูง ก่อนพุ่งชนคนที่กำลังเดินข้ามถนนอย่างแรง สาเหตุ: เป็นที่ชัดเจนว่าเหตุการณ์นี้สาเหตุหลักคือมาจากการขับรถเร็วในเขตชุมชนซึ่งมีคนพลุกพล่าน จนทำให้ไม่สามารถควบคุมการขับขี่ได้กระทั่งชนผู้ที่กำลังเดินข้ามถนนอย่างแรง ผล: “บิ๊กไบค์” ได้ทยานมาด้วยความเร็วสูง จึงชนเข้ากับคนที่กำลังเดินข้ามถนนดังกล่าวอย่างแรง เป็นเหตุให้ผู้เป็นแม่เสียชีวิตคาที่ต่อหน้าลูกสาวซึ่งรอดอย่างหวุดหวิด วิธีแก้ไข: ควรจำกัดความเร็วตามที่กฎหมายกำหนด คือ 60 กม./ชม. สำหรับในเขตชุมชน เพื่อเป็นการลดความเสี่ยงในการเกิดอุบัติเหตุบนท้องถนน เมื่อวันที่ 10 พ.ย. พ.ศ. 2558 เกิดอุบัติเหตุรถชนกัน 5 คัน บนถนนพหลโยธินฝั่งขาออก ใกล้กับตึกช้างก่อนถึงแยกรัชโยธิน จากการสอบสวนพบว่ารถบรรทุกปูน พุ่งชนท้ายรถแท็กซี่ ทำให้รถแท็กซี่อัดก็อปปี้อยู่ใต้ท้องรถเมล์โดยสาร ขณะที่รถเมล์โดยสารยังชนท้ายรถข้างหน้าอีก 2 คันข้างหน้า ส่วนคนขับแท็กซี่บาดเจ็บสาหัส 1 คน ซึ่งเจ้าหน้าที่ได้นำตัวส่งโรงพยาบาลแล้ว สาเหตุ: รถพ่วง 6 ล้อบรรทุกปูนซีเมนต์เกิดอุบัติเหตุเบรกแตกขณะชะลอจอดระหว่างรอสัญญาณไฟจราจร ส่งผลให้พุ่งชนกับแท็กซี่ ผล: จากเหตุการณ์นี้ซึ่งมีรถชนกันถึง 5 คันรวดโดยเฉพาะรถแท็กซี่ได้รับความเสียหายมาก ส่วนคนขับเพียงแค่บาดเจ็บ นอกจากนี้ยังส่งผลให้การจราจรบนถนนดังกล่าวติดขัดเป็นอย่างมาก วิธีแก้ไข: ผู้ขับขี่ควรมีการตรวจสอบสภาพรถอย่างสม่ำเสมอ หากพบความผิดปกติก็ควรนำรถเข้าศูนย์ซ่อมเพื่อตรวจสอบทันที เพื่อเป็นการป้องกันความเสี่ยงที่จะเกิดอุบัติเหตุและความเสียหายที่จะเกิดขึ้นกับทั้งตนเองและผู้ใช้ถนนท่านอื่น ในสังคมออนไลน์มีการส่งต่อคลิปและกล่าวถึงเป็นอย่างมากเกี่ยวกับคดีของ “ดีเจเกียร์อาร์” เหตุเกิดเมื่อวันที่ 8 ม.ค. 2559 บริเวณถนนมิตรไมตรี ทางเข้าสนามกีฬาญี่ปุ่นดินแดงรถกระบะของดีเจเกียร์อาร์ได้ขับนำเก๋งหนุ่มคู่กรณีมาตามถนนวิภาวดีรังสิตขาเข้า จากนั้นทั้ง 2 คันได้เลี้ยวซ้ายเข้าถนนมิตรไมตรี โดยรถเก๋งได้ขับแซงออกมาเลนขวาสุดซึ่งเป็นเลนสวน และได้พยายามแทรกเข้าด้านหน้ารถกระบะ แต่รถกระบะไม่ยอมให้เข้า จากนั้นเมื่อการจราจรเคลื่อนตัว รถเก๋งได้แทรกเข้าหลังรถกระบะ จากนั้นหนุ่มคู่กรณีได้ลงจากรถและเดินไปที่เคาะกระจกรถกระบะที่จอดอยู่ด้านหน้า และจากเหตุการณ์ดังกล่าวทำให้ ดีเจเกียร์อาร์ไม่พอใจ ก่อนเกิดเหตุการณ์รถกระบะถอยชนรถเก๋งตามคลิปที่มีการแพร่ออกไป สาเหตุ: กรณีดังกล่าวเป็นเรื่องของการขับรถที่ไม่มีใครยอมใคร ไม่ให้ทางกัน รวมถึงการรวบรวมอารมณ์ขณะขับรถ ผล: รถเก๋งได้รับความเสียหายจากการถอยมาชนถึง 2 ครั้ง และผู้ก่อเหตุทั้งสองได้ถูกดำเนินคดีตามกฎหมาย วิธีแก้ไข: ผู้ขับขี่ควรเคารพกฎจราจร นอกจากนี้ยังควรมีน้ำใจกับเพื่อนร่วมทางและอย่าใช้อารมณ์มาตัดสิน เพราะหากมีอาวุธก็อาจจะนำไปสู่ความสูญเสียมากกว่านี้ได้ กลายเป็นข่าวโด่งดังไปทั่วโลกหลังมีเหตุการณ์นักปั่นรอบโลกถูกรถชนดับที่ไทยถึง 2 ครั้งด้วยกัน โดยเกิดเมื่อปี 2556 มี 2 สามีภรรยาชาวอังกฤษซึ่งเป็นนักปั่นรอบโลกประสบเหตุถูกรถกระบะชนเสียชีวิต บริเวณอ.พนมสารคาม จ.ฉะเชิงเทรา และต่อมาวันที่ 21 ก.พ. 2558 ก็ได้รับแจ้งมีรถกระบะเฉี่ยวชนรถจักรยานบนถนนมิตรภาพ จนเป็นเหตุให้นายฮวน ฟราสซิสโก นักปั่นจักรยานชาวชิลี ซึ่งอยู่ในระหว่างการทำสถิติลงกินเนสเวิลด์เรคคอร์ด 5 ทวีปภายใน 5 ปี ระยะทาง 250,000 กิโลเมตร เสียชีวิตลง ส่วนภรรยาและลูกวัย 2 ขวบ ได้รับบาดเจ็บเล็กน้อย สาเหตุ: จากการสอบสวน ทราบว่า รถกระบะคันดังกล่าวเมื่อขับมาถึงที่เกิดเหตุผู้ขับไม่ทันมองเห็นรถจักรยานของผู้ตายที่ปั่นอยู่ริมถนน จึงทำให้เฉี่ยวชนรถจักรยานคันดังกล่าว ซึ่งถือว่าเกิดจากความประมาทของผู้ขับขี่จนเป็นเหตุให้ผู้อื่นถึงแก่ความตาย ผล: อุบัติเหตุครั้งนี้ทำให้มีผู้เสียชีวิต 1 ราย ซึ่งเป็นนักปั่นรอบโลก ส่วนภรรยาและลูกได้รับบาดเจ็บ นอกจากนั้นเหตุการณ์นี้ยังเป็นการทำลายภาพลักษณ์ของประเทศไทยต่อสายตาคนทั้งโลกอีกด้วย วิธีแก้ไข: ในการขับรถทุกครั้งควรมีสติและไม่ควรขับรถโดยประมาท ซึ่งอาจเป็นสาเหตุทำให้ผู้อื่นได้รับบาดเจ็บและเสียชีวิตดังเช่นกรณีนี้เป็นต้น รวมถึงความเร็วในการขับขี่ไม่ควรเกิน 120 กม./ชม. สำหรับขับบนมอเตอร์เวย์ ทางหลวงแผ่นดิน และทางหลวงชนบท หากเกิดเหตุฉุกเฉินขึ้นก็จะช่วยให้ผู้ขับขี่สามารถควบคุมรถได้ กลายเป็นข่าวใหญ่แห่งปีในขณะนี้สำหรับกรณี เบนซ์ซิ่งชนฟอร์ด เมื่อวันที่ 13 มี.ค. 2559 เกิดเหตุการณ์รถเบนซ์ชนรถเก๋งฟอร์ดจนด้านท้ายยุบไปถึงห้องโดยสารที่นั่งคนขับ จากนั้นเกิดเพลิงลุกไหม้อย่ารวดเร็วเนื่องจากรถมีการติดตั้งถังแก๊ส โดยในภายหลังพบว่ามีศพ 2 ชายหญิง ซึ่งเป็นนักศึกษาป.โท อยู่บริเวณที่นั่งคนขับ ส่วนรถเบนซ์พบห่างออกไปประมาณ 500 เมตร สภาพหงายท้องด้านหน้าพังยับเยิน ภายในมีผู้บาดเจ็บ 1 ราย และถูกนำตัวส่งโรงพยาบาล เบื้องต้นพนักงานสอบสวนได้แจ้ง 8 ข้อกล่าวหาแก่เสี่ยเป็นที่เรียบร้อย ซึ่งก่อนเกิดเหตุเสี่ยได้ขับผ่านช่องทางเก็บค่าผ่านทางอัตโนมัติของด่านพระราม 4 และชนฝ่าไม้กั้นออกไป เนื่องจากขับมาด้วยความเร็วสูงจึงทำให้บัตรและกล่องรับสัญญาณไม่เชื่อมต่อกัน ไม้กั้นจึงไม่เปิด ล่าสุด กทพ. ได้ส่งหลักฐานข้อมูลเพื่อเรียกร้องค่าผ่านทางจำนวน 50 บาท จากผู้ใช้บัตร สาเหตุ: สาเหตุหลักที่เห็นได้อย่างชัดเจนของคดีนี้คือ การขับรถเร็ว ซึ่งจากผลการตรวจสอบพบว่าสูงถึง 215 – 257 กม./ชม. อีกทั้งผู้ก่อเหตุไม่ยินยอมให้ตำรวจตรวจวัดปริมาณแอลกอฮอล์ โดยในทางกฎหมายจะสันนิษฐานเบื้องต้นว่าผู้ก่อเหตุได้ดื่มสุรามา ผล: อุบัติเหตุครั้งนี้ทำให้นักศึกษาป.โท เสียชีวิตถึง 2 คน ส่วนเสี่ยได้รับบาดเจ็บ วิธีแก้ไข: ความเร็วในการขับรถและความพร้อมของผู้ขับขี่นับว่าเป็นสิ่งสำคัญ ถ้าหากผู้ขับขี่ไม่มีสติหรือไม่มีความพร้อมก็ควรหลีกเลี่ยงการขับรถ และควรจำกัดความเร็วของการขับรถเพื่อที่จะสามารถควบคุมรถได้ทันท่วงทีหากเกิดกรณีฉุกเฉินขึ้น

Thailand Current Water Situation

June 3, 2016
Sutiwat Prutthiprasert

Thailand Current Water Situation

Summary

The rainy season officially began on May 16th.  However, there are remaining water reservoirs yet to be filled, particularly in the northern provinces. Overall, the after effects of drought experienced in the previous months are not yet over in terms of economy, since prices of commodities increased and crop production significantly lowered.

Economic Loss

The total economic loss from drought could reduce Thailand’s GDP by 0.5%, according to the Economic Intelligence Centre of Siam Commercial Bank (EIC), and up to 80 million Baht in economic damage was lost during the first three months of the year alone, mainly from agricultural loss.

Flood Risk in 2016

Thailand would be at risk from flooding during the second half of the year 2016, GISTDA forecasts. Two to three tropical cyclones are expected to head towards Thailand during the rainy season which will lead to floods. Potential affected areas include Prachinburi, Ayutthaya, Suphanburi, and Pitsanulok, of which are lowlands that have experienced major flooding in 2011. Flooding is likely to occur during August until October. The wet season could last as long as 15 months due to La Niña, characterized by lowering temperatures accompanied by more rain in the region. Heavy rain may drag on until 2017. However the extent of the floods should be less severe compared to the Great Flood in 2011, which inundated 90 billion square kilometers of land. 

RID news

The Royal Irrigation Department chief Suthep Noipairoj said although the Bhumibol dam has yet to be filled with additional rainwater, three other dams; the Sirikit, the Kwae Noi, and the Pasak Jolasid dams have been slowly filling up from rainwater flowing from the North. For the past week, the three dams have received a total of 72.08 million cubic meters of water. Dam Water Level: http://www.waterforthai.org/th/dam-report [caption id="attachment_1371" align="aligncenter" width="700"] Despite heavier rainfall, the Bhumibol Dam as yet to be filled. The remaining main dam water levels have slightly increased. Usable storage levels for the Bhumibol, Sirikit, Kwae Noi, and Pasak dams are 2%, 8%, 21%, and 22% respectively.[/caption] Precipitation: http://www.arcims.tmd.go.th/dailydata/MonthRain.php Total monthly rainfall: Throughout May, Thailand’s precipitation levels have increased in for all regions, especially in the South West Coast. Departure from normal: Precipitation in May has increased the amount of rainfall and closing the gap compared to the previous year’s average. However, the current amount of rain is still considered to be slightly lower than the average, deviating by -70mm. Number of rainy days: The number of days rained in May have increased compared to last month’s dry weather. 7 days Forecast: http://www.tmd.go.th/en/7-day_forecast.php During June2nd-6th, the Northeast, Central and Eastern regions will have more rain. Summer thunderstorms are likely to occur around upper Thailand, with possibilities of hail and strong winds. People in the regions should beware of wind storms and keep away from billboards, trees, and buildings. Weather forecast: JUNE: http://www.tmd.go.th/monthly_forecast.php
Region Rainfall Rainy days Max. Temperature Min. Temperature
Northern 130-170 mm 16-19 day 33-35℃ 24-26℃
Northeastern 180-220 mm 14-17 day 33-35℃ 24-26℃
Central 130-170 mm 14-17 day 34-36℃ 25-27℃
Eastern 240-290 mm 15-18 day 32-34℃ 25-27℃
Southeastern 90-130 mm 12-15 day 32-34℃ 24-26℃
Southwestern 270-320 mm 17-20 day 31-33℃ 24-26℃
The Upper Chao Phraya River Flow: http://water.rid.go.th/flood/plan_new/chaophaya/ Water Level in many canals are normal. Water canals can take much more water runoff from upstream The Lower Chao Phraya River Flow: http://water.rid.go.th/flood/plan_new/chaophaya/ Normal water levels and flow are observed in all areas.

References

http://www.nationtv.tv/main/content/social/378502535/ http://www.thaiwater.net/web/index.php/ourworks2554/379-2011flood-summary.html http://water.rid.go.th/flood/plan_new/chaophaya/Chao_up.php?cal2=27052016 http://water.rid.go.th/flood/plan_new/chaophaya/Chao_low.php?cal2=27052016 http://www.arcims.tmd.go.th/dailydata/MonthRain.php http://www.waterforthai.org/th/dam-report http://www.thaiwater.net/web/index.php/ourworks2554/379-2011flood-summary.html http://www.thaiwater.net/DATA/REPORT/php/rid_dam_1.php?lang=en http://www.bangkokpost.com/learning/learning-from-news/987853/as-el-nino-fades-hopes-increase-for-wet-rainy-season http://www.tmd.go.th/en/7-day_forecast.php http://www.tmd.go.th/en/archive/thailand_climate.pdf  http://www.bangkokpost.com/news/general/994313/relief-as-rain-falls-but-droughts-aftermath-to-linger

Statistic of Thailand Road Accident

May 13, 2016
Prawnapha Rungvithu

Statistic of Thailand Road Accident

The Thai government has set up many campaigns to decrease the number of road accident, the result is the decreasing of number of accident in each year. Conversely, the trend of accident severity is increasing. From World Heath Organization (WHO), statistics in 2014, fatalities from road accidents are about 1.25 million people, which is more than the number of fatalities from cancer. Likewise, more than half of the fatality from road accidents are bicyclists and pedestrians. It is obvious that people who use the road are not aware while driving. The most concerning statistic for Thailand is that Thailand is ranked second place in the highest fatality for world wide road accident, of which the first place is Namibia. The number of fatality is nearly the same. Likewise, Thailand has the highest number of road fatality in Asia. Each year, about 250,000 times are the average frequency of accidents. The major cause of accident is that drivers are careless, which lead to cars crashing. As a result, life loss and assets in each year is about 540 million Baht.

Concerning Statistic In Thailand

TYPE OF CAR

From the reported statistics, the accident usually occur with motorcycles, cars, pickup trucks, and heavy trucks, respectively. Notice that the number of Thai motorcycle less than Vietnam but the rate of accidents for this type is higher.

INJURED AND FATALITY

In 2015, accident statistic reported that the injured people is about 700,000 persons and fatality is about 8,000 persons. The most of them are people who do not wear helmet and seat belt.

PROVINCE

From the accident statistics, the province with the highest number of accidents are shown on the left. This is because these provinces have a lot of cars compares to others

DURATION

Most accidents occur during the holiday period which is the Songkran festival in April, followed by the New Year festival in the end of December and early January. Moreover, the time period is in the morning session which has low congestion traffic. It is presumed that drivers are inconsiderate of the speed limit.

ROUTES

The straight route has the highest number of accident for 80% compare to the others. Because people think that the curve is the highest so they are be careful. Conversely, the driver who drive on straight route use high speed and careless. Therefore, accident is frequently happen and severe.

CONCLUSION

From the statistic above, the type of car which has the highest number of accidents is the motorcycle. For province, Bangkok has the highest number of cars. In addition, driver behavior can cause accidents such as negligence, not respect traffic rules and no concern other safety. Accidents commonly happen on straight roads with low congestion traffic. During the festivals, for instance New year and Songkran, there are the highest number of accident. The major cause is the drunk drivers. This is the reason that accident frequently happen and severe compare to other duration.

SUGGESTION

In order to take action for sustainable accident minimization, the people and Thai government need to cooperate. Drivers should be concerned about their safety and as well as others. For instance, respect the traffic rules, drive with good manners, drive in the range of speed limit, wear helmet and seat belt. Additionally, check the condition of the driver and car before driving. Also, the traffic officer should enforce the law not only for the festival period in order to reduce the loss from accidents.

Tips for Driver

The appropriate pressure for tires is considered from size and car model. In general, the pressure of personal cars is 26-32 pound per square inch on average. Whereas, the pressure of the front tire is more than the back tire about 3-5 pound per inch.